Stel eisen aan een commerciele training!

Bedrijven die commerciële trainingen geven aan verkopers, accountmanagers en salesmanagers doen hele goede zaken op het moment. Alle bedrijven investeren erg veel tijd en geld in cursussen en trainingen voor hun medewerkers. Diverse doelen worden hierbij nagestreefd. Voor de een is het een manier om medewerkers te verbeteren, voor een andere een methode om medewerkers te binden. Maar in alle gevallen is het bedoeld om iets te leren aan een medewerker, ervan uitgaande dat deze medewerker er zelf ook iets van wil opsteken. En daarbij is het een wens of uitgangspunt van de deelnemende medewerkers dat ze een plezierige dag hebben waar ze voldaan op terugkijken.

De realiteit is, helaas maar waar, veelal anders. Te vaak zijn de evaluaties van de genoten training of trainer niet zo positief. En dat is jammer. Jammer voor de trainer, voor het bedrijf waar de training voor werd gegeven en niet in het minst de medewerkers zelf.

De meest voorkomende aanmerkingen over een trainingssessie;
- de training sloot niet aan op onze praktijk,
- de training (de stof) kwam uit een boekje, was meer lezen dan leren,
- er was geen leuke sfeer, niet iedereen was er vrijwillig,
- de locatie was niet goed, slechte zaal, slechte verlichting etc,
- geen mogelijkheid om na de training nog na te praten en iets te drinken,
- het duurde veel te lang, was eentonig, eenzijdig en saai.

Training is belangrijk. Dat zal niemand tegenspreken. Maar trainen moet wel leuk zijn, er moet een sfeer aanwezig zijn waarin iedereen aanwezig zich prettig kan voelen en zich open wil stellen om kennis op te doen. Het scheppen van zo’n sfeer stelt hoge eisen aan een trainer. Het is zeker geen eenvoudige taak om ervaren en onervaren verkopers, wellicht uit verschillende branches en achtergronden, optimaal te interesseren. Maar omdat je nu eenmaal hebt gekozen voor een job als trainer zul je dit toch moeten realiseren. Medewerkers die een training gaan volgen, of door hun bedrijf worden verzocht deze te volgen, mogen best wat meer eisen stellen aan een training en de trainer. Veel goed trainingsinstituten doen al aan de zogenaamde ‘in-take’ gesprekken om een optimaal beeld te krijgen van de groep en hun wensen. Dit ‘empathisch’ vermogen is een goede start van een optimale training. Als medewerker moet je ook gebruik maken van deze gelegenheid om je eigen wensen en behoefte (qua training) aan te geven. Alleen op deze wijze wordt het een waardevolle dag.

Welke eisen of wensen mag je stellen aan een training;
1) Het moet een niet te grote groep zijn, vraag om individuele aandacht,
2) De training moet goed inspelen op je eigen, zakelijke werkomgeving,
3) Laat een trainer reële voorbeelden gebruiken, eventueel met klantcases,
4) Geef aan dat er ook een tijd voor enige ontspanning moet zijn
5) Laat het een praktijk training zijn, geen theoretisch verhaal,
6) Vraag om een individuele evaluatie, waarin je eigen verbeterpunten staan,
7) Is er een ‘herhalingstraining’ of de nieuwe kennis kon worden toegepast,
8) Vraag om een training met enige humor, fun en ruimte voor discussie.

Kortom, trainen moet leuk zijn en een plezierig gevoel bij je achterlaten.
Dat is de taak van de trainer maar als je van de mogelijkheid gebruik
maakt hier zelf ook een deel aan bij te dragen zal het zeker slagen!

Bron: salesgids.com

Lees verder:
Verschil tussen verkopers en consultants
Hindernissen van het verkoopproces
Verkoop eerst jezelf
Stel eisen aan een commerciele training
Boekbespreking: SPIN

Terug naar artikelen