Is er een verschil tussen verkopers en consultants?
Twee ogenschijnlijke conflicterende beroepen, verkoop en advisering.
Of toch niet? Zonder dat u het beseft beschikt uw consultant over een
enorm verkooppotentieel. Dus: Hoe laat u uw consultants meer verkopen?

Is er een verschil tussen verkopers en consultants? Nee eigenlijk niet!
Een gewaagde conclusie? Hoe komt men eigenlijk tot deze conclusie?
Uiteraard zit er een verschil tussen de primaire verantwoordelijkheid van een adviseur en die van een verkoper. Een adviseur zal de klant van een goed advies moeten voorzien, om hem tot de juiste keuzes te brengen en hij wendt zijn/ haar ervaring en expertise aan om de klant van dienst te zijn. Een verkoper moet orders binnenhalen, nietwaar? Simpel. Akkoord, maar hoe dit hij dat? Hoe praktiseert hij zijn beroep of liever gezegd hoe zou hij dit beroep moeten praktiseren. Laten we uitgaan van de professionele verkoper die zijn klant niet iets wil aansmeren, maar de klant daadwerkelijk wil voorzien van iets bruikbaars, wat hem verder op weg helpt.

Laten we eens kijken hoe beide professionals hun vak uitoefenen:

De professionele adviseur…
stelt de klant goede vragen om de situatie in beeld te brengen en de juiste diagnose te stellen. Hij luistert en luistert en vraagt door net zolang totdat hij precies begrijpt wat goed voor de klant is. Zijn bevindingen werkt hij uit in een rapport en uiteindelijk komt hij tot een advies, mede op basis van zijn expertise.

De professionele verkoper…
stelt de klant goede vragen om de situatie in beeld te brengen en de juiste diagnose te stellen. Hij luistert en luistert en vraagt door net zolang totdat hij precies begrijpt wat goed voor de klant is. Zijn bevindingen verwerkt hij in een passend aanbod mede op basis van zijn expertise en klantkennis.

Welke verschillen ziet u?

Verkoop, een vies woord?
Allereerst is het voor de consultant van belang te beseffen dat verkoop eigenlijk gewoon adviseren is. Let wel, we hebben het hier over professionele verkoop. Verkoop en commercie zijn geen vieze woorden. Helaas wordt dat door de adviseur wel zo gepercipieerd en daarom wil hij daarvan verre blijven. Begrijpelijk misschien, gezien het helaas nog, onterecht, matige imago van het vak verkoop. Adviserend verkopen is eigenlijk iets waar consultants van nature goed in zijn zonder het zelf te beseffen. Bovendien heeft de consultant 'consultant' of 'Managing partner' op zijn kaartje staan, wat helpt bij het eerste contact. Dit beseffen is beseffen dat een consultant van nature de juiste dingen doet en dat is een belangrijke stap. Verkoop is adviseren en adviseren is verkopen. Het adviserend verkopen leidt tot verkoop van advisering. De afkeer van verkoop zit dus tussen de oren. Er schuilt een groot verkooptalent in iedere consultant.

Noodzaak
Een voorbeeld van een consultant die zijn eigen dienstverlening verkoopt door de “pijn” van de klant te lokaliseren en deze bespreekbaar te maken. Oprecht en welgemeend. Geen praatjes. Hij maakt hierbij dankbaar gebruik van zijn expertise op dit vlak. Als expert staat hij boven de materie en maakt de directeur bewust van een belangrijk aandachtspunt. De adviseur die al “adviserend” letterlijk zichzelf verkoopt! Staat u even stil bij de essentie. Het creëren van vraag op basis van klantkennis en expertise. Verkopen vanuit de kracht van de consultant. Nu wordt verkoop opeens wel leuk.
.
Wat zijn dan de grootste valkuilen?
Er loert echter wel een levensgrote bedreiging. Namelijk de verleiding niet kunnen weerstaan inhoudelijk te worden. De consultant heeft natuurlijk altijd de neiging “met zijn veren te pronken”. Hij weet veel en etaleert zijn vakkennis te snel en te vaak. In een “adviserend” verkoopgesprek heeft dit vaak tot gevolg dat er een inhoudelijke discussie ontstaat. Gevolg: Weg deal!
Of de klant luistert geïnteresseerd naar zijn betoog en nodigt hem uit voor een vervolggesprek om een en ander nog eens even uit te diepen alvorens tot een besluit te komen. Gevolg: Gratis advies, No deal! U herkent dit ongetwijfeld.

Terug naar de essentie: Het creëren van vraag op basis van klantkennis, klantproblematiek en expertise. Dat verkoopt! Do it “the Mc-kinsey way” en maak gebruik van de natuurlijke krachten van de consultant.

Het belangrijkste is: vertrouwen en zekerheid
Men heeft laatst een onderzoek verricht onder directeuren en top executives. Dit onderzoek ging over het aankoopgedrag van dit soort lieden en de voor hun belangrijkste selectiecriteria voor leverancierkeuze. Bovenaan de lijst prijkte prominent het woord “vertrouwen”, met direct er achteraan “zekerheid”. Dit is wat men zoekt, juist in deze tijd. De tijd dat bedrijven zich ondoordachte avonturen konden veroorloven is voorbij. Voor elke eurocent die wordt uitgegeven moeten er twee voor terugkomen. Dat is de zekerheid die men zoekt. Men wil bewijs!

Het grappige is eigenlijk dat de traditionele verkoper van weleer het hier veel moeilijker mee heeft dan de consultant. Vertrouwen heeft immers te maken met begrip en begrip met kennis en expertise. En dat laatste is de kracht van menig consultant! Het is zijn vak! Laat uw consultant dus nu meer verkopen. De tijd is rijp!

Dit artikel is gebaseerd op een artikel van salescompanion.com

Lees verder:
Verschil tussen verkopers en consultants
Hindernissen van het verkoopproces
Verkoop eerst jezelf
Stel eisen aan een commerciele training
Boekbespreking: SPIN


Terug naar artikelen