Verkopend adviseren: De Waarde-Matrix
Hoe toon je de toegevoegde waarde van de oplossing?

(ICT)oplossingen zijn vaak voor de klant grote investeringen. In het inkoopproces van de klant zijn de uitgaven op voorhand redelijk goed
te beschrijven. Maar hoe toon je, als verkopende adviseur, in het verkooptraject aan, wat de waarde van de oplossing is?

Waarde-matrix
De waarde-matrix is een krachtig tool voor de consultant én de klant om
reëel in te kunnen schatten of de beoogde oplossing de investering waard is.


Probleem
Welke problemen zijn er waardoor
er een oplossing moet komen?
Welke bewijzen heb je hiervoor?
Oplossing
Wat wordt bereikt met de oplossing?
Welke voordelen levert dit op?

Impact van het probleem
Wat zijn de gevolgen indien de
problemen niet opgelost worden?
Kun je dit kwantificeren?

Impact van de oplossing
Wat leveren deze voordelen op lange
termijn op? Kunnen we deze
resultaten kwantificeren?
 


Skills & Guts
Tijdens het verkoopproces is het zaak deze vier gebieden samen met de
klant uit te werken. Dit is lastig omdat je als leveracier vaak gedreven bent
om zo snel mogelijk met de oplossing aan de slag te gaan.
Voor het stellen van de goede vragen heb je natuurlijk vaardigheden nodig, maar je moet de vragen ook durven stellen.

Waarom niet?
Een van de redenen waarom dit in de praktijk toch niet altijd gedaan wordt,
is omdat uit het onderzoek naar de waarde van de oplossing, zou kunnen
blijken dat de problemen eigenlijk niet zo groot of erg zijn. En voor luxe-problemen is meestel niet veel geld over.
Maar wil je als verkoper zelf liever ook niet op voorhand weten of de klant
de resultaten gaat halen die jullie voor ogen hebben. Dit voorkomt later veel
narigheid en geld. En waarschijnlijk heb je wel eens een onderzoek gelezen over hoeveel tevreden klanten je moeten hebben om 1 ontevreden klant te compenseren.

Ronald van Westering.

Lees verder
Verkopend adviseren: De Waarde-matrix
Weerstand: omgaan met een boze klant
Meest gestelde vragen van consultants
Boekbespreking: Let's get Real

Terug naar artikelen