Klantonderzoek:
De meeste fouten van consultants zijn communicatief

Fouten en uitglijders
Ook consultants maken fouten. Dat vinden ze zelf en opdrachtgevers bevestigen dat. De meeste fouten hebben te maken met gebrekkige communicatie tussen consultant en opdrachtgever. Ook hebben consultants de neiging zich beter voor te doen dan ze in werkelijkheid zijn.

Zo zegt een consultant:"Ik heb bij eens bij een opdracht te weinig rekening
gehouden met de kennis en commitment van de opdrachtgever." Een andere
consultant geeft aan verkeerd te zijn opgegaan met de klantorganisatie.
Ze noemen "laten blijken dat je het veel beter weet dan de opdrachtgever"
of "snel uitstralen dat je wel weet hoe het zit."

Opdrachtgevers
Ook opdrachtgevers noemen verschillende uitglijders van consultants. Bijvoorbeeld:"Na een uur bleek dat de consultant geen ervaring had, maar alleen de training gevolgd had. Hij kon meteen weer vertrekken."
Een andere opdrachtgever vertelt: "2 partijen kwamen eens met een voorstel waarbij de goedkoopste kwam met drie man en de duurste met veertien."

Een van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek is dat er in de
beoordeling van consultancywerk een gapende kloof ligt tussen consultants
en opdrachtgevers. Hoewel de opdrachtgevers een (krappe) voldoende geven voor de kwaliteit van consultants, zijn zij hier toch voornamelijk kritisch over.

Bron: itbeheermagazine.nl, april 2005


Lees verder
Meeste fouten van consultants zijn communicatief
Effectieve consultancy paradigma's
Mentaal verzuim kost Nederland 10 miljard
Boekbespreking: Management Consulting

Terug naar artikelen