Klantonderzoek:
87% van klanten vindt dat er te veel beloofd wordt.

Slapen
Consultant vinden hun werk geen lolletje en willen de handdoek in de ring gooien. De overgrote meerderheid ligt nogal eens wakker van zijn werk.
Die conclusie trekt IT Beheer Magazine in zijn nieuwste nummer op basis
van een onderzoek dat het tijdschrift onder de eigen lezers (zowel consultants als opdrachtgevers) heeft gehouden. Bijna tweederde van alle consultants ligt
vaak tot zeer vaak wakker van een opdracht.

Contact
Als het project eenmaal is afgelopen, laat de expert dit maar moeilijk los.
In bijna tachtig procent van de gevallen wordt contact gehouden. Daarbij staat
niet altruïsme voorop, maar is er vooral de hoop een nieuwe opdracht binnen
te slepen.

Slecht imago
Het beeld dat consultants bij opdrachtgevers achterlaten, is weinig flatteus. Volgens 56 procent van de klanten wordt niet geleverd wat beloofd is, terwijl
87 procent van mening is dat de deskundigen zich nog wel eens beter presenteren dan kan worden waargemaakt. Ook ontbeert het de consultant volgens 62 procent van de inhuurders aan vermogen om een organisatie snel door te lichten.

Communicatie
Toch zijn er wel dingen waar opdrachtgevers wel gelukkig mee zijn. De helft vindt dat consultants goed zijn in het creëren van draagvlak en 63 procent
ziet dat ze goed en professioneel communiceren. Een zelfde percentage ziet de consultant goed werk leveren bij het omgaan met tegenwerking.

Onduidelijke opdrachten
Maar het is niet alleen de deskundige die in het verdomhoekje zit. Ook de opdrachtgever laat nogal eens steken vallen. Zo meent 74 procent van de consultants weinig tot nooit te worden ingewerkt in het werk, waarbij slechts vijf procent direct over een werkplek kan beschikken. Verder zegt maar liefst
96 procent van de consultants dat het nog wel eens voorkomt dat de uiteindelijk opdracht afwijkt van de oorspronkelijke.

Iets anders?
En met zoveel kritiek is het natuurlijk de vraag of het nog wel leuk is om consultant te zijn. Iets meer dan de helft denkt dat het tijd is iets anders te gaan doen, waarbij onder de slecht slapende consultant het percentage tien procent hoger ligt

Bron: webwereld.nl. gepubliceerd op maandag, 18 april 2005


Lees verder
Klantonderzoek naar mening over consultants
Persoonlijke effectiviteit als adviseur
Boekbespreking: The Four agreements
Nieuw: Training Consultancy Skills 2

Terug naar artikelen