Het adviesproces in 6 stappen

Vragen van de adviseur per fase:
1) Zit ik wel bij de juiste persoon aan tafel?
- Wie speelt welke rol voor het verstrekken van een opdracht?
2) Hoe verkrijg ik de juiste opdracht?
- Welke rol wordt gevraagd en past die wel bij mij/ons?
3) Los ik wel het achterliggende probleem op?
- Wat is de vraag achter de vraag?
4) Hoe krijg ik mijn advies geaccepteerd?
- Hoe verkrijg ik draagvlak voor het voorstel?
5) Hoe help ik mijn klant door interne besluitvorming?
- Heb ik inzicht en kan ik invloed uitoefenen op interne politiek?
6) Welke rol speel ik/mijn bureau bij de uitvoering van het advies?
- Hoe behoud ik mijn neutrale adviesrelatie als uitvoerder?

De focus van deze stappen ligt op het voortraject; de tot standkoming van
een project. Vandaar dat de fasen 'uitvoering' en 'nazorg hier' slechts kort
belicht zijn. Binnen we uitvoeringsfase zijn nog diverse stappen te benoemen.
Na de uitvoering komt nog de nazorgfase. In de nazorgfase ben je aan het
kijken of alles naar wens is en blijft. Het doel van de nazorgfase is dus
eigenlijk weer opnieuw contractering.

Ronald van Westering


Lees verder:
Het adviesproces in 6 stappen
Wanneer ben ik een adviseur?
Grondregels voor contractering
Kun je oprecht zijn naar een klant?

Terug naar artikelen