2 manieren van kijken naar gedrag

Er zijn vele managementguru's die iets geschreven hebben over het managen van gedrag, in organisaties en bij individuen. Grofweg zijn deze in te delen in twee groepen.

1. Intentie gestuurd. Bewust, krachtige voornemens leidt tot het gewenste gedrag. De nieuwjaarsvoornemens zijn hier een bekend, maar niet altijd succesvol voorbeeld van. (1 op de 5 mensen houdt zijn goede voornemens langer dan 2 jaar vol). Belangrijkste tip om de kans op het succesvol doorvoeren van gedragsveranderingen is: Zorg dat je voornemen SMART is;
Specifiek, Meetbaar, Actief, Rea
listisch en Tijdsgebonden.

2. Gewoontegedrag. Directe prikkels uit onze omgeving sturen ons gedrag. Op basis van jaren lange ervaring en herhaling is er een gedragsrepertoire gevormd. Dit zijn onbewuste gedragspatronen, vastgelegd in ons hoofd.
Automatisch gedrag wordt gevormd door beloning/bestraffing. Als we iets nieuws proberen en het levert direct een goed gevoel op, wordt de kans op herhaling groter.


Wat nu?

Willen we werken aan het veranderen van ons gedrag, dan zijn er dus twee
zaken waar we beide goed voor moeten zorgen:
1. We moeten weten wat we willen en de voornemens specifiek maken.
Ook het benodigde, bijbehorende gedrag moet duidelijk zijn.
2. We zullen onze gewoontes, dagelijks, moeten bijsturen door beloning cq.
bestraffing. Niet 1x doen wat je gezegd hebt, maar opnieuw en opnieuw tot
het vanzelf gaat.

Veel slechte gewoontes (bijv. sommige eetpatronen) ontstaan omdat ze op korte termijn tot plezier leiden, maar op lange termijn tot ontevredenheid. Zouden ze ook op korte termijn tot een negatief gevoel leiden, zou het geen gewoonte geworden zijn.


Top-10 belangrijk gedrag voor ondernemers
Problemen bij gedragsveranderingen
2 manieren van kijken naar gedrag
3 soorten vaardigheden voor adviseurs

Terug naar artikelen