Verschillen tussen interne en externe consultants

In principe zijn de thema's van externe en interne consultants vergelijkbaar.
Toch zijn er enkele belangrijke verschillen te onderkennen. Hieronder een
overzicht waarom intern adviseren anders is dan extern adviseren:

1. Profeet in eigen land
Een reden voor een externe consultant is vaak dat deze een 'frisse blik'
van buiten meeneemt. Interne klanten kunnen veronderstellen dat u als
insider beheerst wordt door dezelfde krachten en waanzin als zijzelf.

2. Eigen werkwijze
De interne consultancy afdeling kan een eigen (verplichte) werkwijze hebben. Zij kunnen zelfs afgerekend worden op de mate van uitdragen van hun eigen benadering. De opdracht van de interne klant kan hiermee in strijd zijn.

3. Beperkte doelgroep
Het aantal potentiele klanten is beperkt tot de managers van 1 organisatie.
Wanneer 1 belangrijke manager kwaad op u is, kan dat een ramp betekenen.

4. Vaste positie
Status en taken van de interne consultants zijn bekend bij de meeste mensen in de organisatie. Dit kan de toegang tot sleutelpersonen op hogere posten beperken.

5. Handlanger
Interne consultants worden vaak geacht een tegenstander te bekeren. Een interne klant heeft wellicht jaren uw diensten geweigerd, maar het is uw taak om deze binnen te halen.

 

Terug naar artikelen

 

 


Als interne adviseur zit u steeds vast aan een bepaald deel van de hierarchie en de actuele politiek van de organisatie.